Pengenalan Bahagian Sumber Manusia
Bahagian Sumber Manusia ditubuhkan bagi memberikan khidmat sokongan berkenaan hal-hal pentadbiran dan pengurusan staf Universiti Melaka (UNIMEL) kepada Pihak Pengurusan Universiti Melaka (UNIMEL) dan Pejabat Pendaftari.
Bahagian Gaji dan Ganjaran di bawah Pejabat Pendaftar UNIMEL dan bertanggungjawab sepenuhnya kepada Pendaftar dan Pejabat Bendahari secara keseluruhan. Unit ini diketuai oleh Penolong Pendaftar dan disokong oleh tiga (3) Pembantu Tadbir.
Fungsi Unit
- Menguruskan urusan pengambilan staf baru dengan menyediakan dokumen yang berkaitan seperti
- Urusan temuduga beserta borang temuduga
- Surat tawaran
- Perjanjian serta borang-borang yang berkaitan dan lain-lain
- Borang-borang berkaitan unit perjawatan dan kad pekerja
- Bertanggungjawab mengemaskini fail peribadi staf.
- Bertanggungjawab menguruskan penamatan staf.
- Mengurus dan mengendalikan sistem HR bagi Unit Perjawatan Kolej.
- Bertanggungjawab mewujudkan dan mengemaskini Buku Rekod Perkhidmatan Semua Staf
- Berhenti
- Bersara
-
Bertanggungjawab mengeluarkan pekeliling dan memo unit perjawatan.
-
Menguruskan proses penilaian prestasi tahunan staf
-
Menguruskan proses pembaharuan kontrak staf
-
Bertanggungjawab mengurus pelantikan staf dan pensyarah separuh masa daripada luar KUIM
-
Bertanggungjawab menguruskan pelantikan staf berstatus tetap dan kontrak
-
Melaksanakan lain-lain tugas yang diarahkan dari semasa ke semasa.
- Menguruskan urusan maklumat MQA / IPTS