PERANAN DAN SUMBANGAN PONDOK BAITUL QURRO' TERHADAP DAKWAH ISLAM DI MELAKA
Abstract
Penulisan ini bertujuan untuk mengenalpasti dan mengenengahkan institusi pondok Baitul Qurro' mengenai perkembangan dan sumbangannya dalam memainkan peranan menyebarkan dakwah Islam di Melaka. Meskipun institusi pondok tradisional sering kali dilihat oleh sesetengah masyarakat sebagai sistem pengajian yang ketinggalan pada masa kini namun, tidak dapat dinafikan institusi tersebut banyak menyumbangkan sumbangan kearah dakwah Islam. Justeru itu, kajian ini dilaksanakan menggunakan kaedah dokumentasi dan sejarah. Menggunakan reka bentuk kualitatif serta metode pengumpulan data melalui kaedah perpustakaan. Hasil kajian mendapati bahawa institusi Pondok Baitul Qurro' banyak menyumbangkan kepada perkembangan Islam khususnya di sekitar kawasan negeri Melaka. Selain itu, institusi Pondok Baitul Qurro' juga banyak melahirkan ulama dan pendakwah yang disegani khususnya dalam pengajian Islam dan bidang lainnya dalam memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara. Dengan harapan penulisan ini sedikit sebanyak dapat menepis tanggapan buruk dan memberi pencerahan kepada masyarakat di luar sana terhadap institusi pondok tradisional di Melaka.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abd. Aziz Che Ibrahim. 2016. Persepsi Pelajar Terhadap Program Pembentukan Akhlak: Kajian Di Madrasah An Nuriah Diniah Sungai Udang Melaka. Disertasi Sarjana, Pengajian Islam Dakwah, Kolej Universiti Islam Melaka.
Azmi Budin & Mohamad Nazli Omar. 2018. Sumbangan Mualim Haji Wahid Dalam Bidang Dakwah Di Melaka. Jurnal Maw’izah 1: 137 – 153.
Abdullah Ishak. 1995. Pendidikan Islam dan Pengaruhnya di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ahmad Zulfiqar Shah Abdul Hadi & Fathiyah Burhanudin. 2020. Perlaksanaan Sistem Pengajian Pondok di Madrasah al-Hidayah al-Hukmiyah, Pondok Pida Tiga, Jitra, Kedah. Jurnal Perspektif. 13(1): 14-25.
Dr. Haji Abuddin Nata. 2012. Pemikiran Pendidikan Islam Dan Barat. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Gina Tarhamina Muhajir. 2019. Peran pesantren terhadap pembinaan sikap disiplin santri di pondok pesantren al-Masthuriyah Sukabum. Skripsi Sarjana Agama, Jurusan Tasawuf dan Psikoterapi, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati.
Hamdan Aziz, hailan Salamun & razi Yaakob. 2018. Kelangsungan Sistem Pengajian Pondok Tradisional Di Terengganu. Prosiding Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam, 7-8 November 2018, hlm. 1346-1356.
Hendi Burahman. 2008. Peranan pondok pesantren al-Chafidhi dalam pembinaan akhlak masyarakat Desa Nogosari Kecamatan Rambipuji Kabupaten Jember. Skripsi Sarjana, Pendidikan Islam, Universitas Islam Negeri Malang.
Hafiz Paizull. 2021. BaitulQurro' Wal Fuqoha': Madrasah Tarbiah Generasi Muda Islam. Dlm. Hafiz Paizull (pnyt.). 12 Amalan Harian Pada Waktu Pagi, hlm. 3-15. Selangor: Persatuan Anak Muda Islam Se-Malaysia (GAMIS).
Juhaidi Yean. 2018. Profil Pondok Malaysia. Selangor: Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia.
Khairul Azhar Meerangani. 2020. Sumbangan madrasah Pulau Besar terhdap perkembangan Islam di Melaka. Jurnal Tuah 1: 83-95.
Masyhurah Mohamad Rawi, Harun Baharudin, Maimun Aqsha Lubis & Siti Aisyah Romli. 2015. Institusi pondok dalam sistem pendidikan Islam di Malaysia. Proceeding The 7th International Workshop And Conference Of Asean Studies On Islamic And Arabic Education And Civilization(Poltan-Ukm-Polimed)Selangor, hlm. 3-15.
Mohd Najib Norani & Wahyu Hidayat Abdullah. 2020. Analisis Aktiviti Pengajian Keagamaan di Institusi Masjid-Masjid Negeri Melaka. Jurnal BITARA 3(1): 119 – 129.
Mohammad Redzuan Othman. 2018. Islam masyarakat melayu di Malaysia: Sejarah dan Perkembangan. Dlm. Mohd Jamil Mukmin (pnyt.). Melaka Sebagai Pusat Penyebaran Islam di Alam Melayu, hlm. 48-96. Sungai Buluh: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd. Zahirwan Halim Zainal Abidin, Huzaimah Ismail, Muhd. Yusri Yusof, Abd. Munir Mohd. Noh, Paiz Hassan, Ahmad Bakhtiar Jelani, Mohd. Anuar Ramli. 2020. Demokrasi pendidikan dalam sistem pengajian di institusi pondok: pelaksanaan dan amalan. Journal Idealogy 5(1): 119-130.
Muhammad Fida'iy Md Ali. 2018. Kajian Mengenai Sistem Pengurusan Pondok Di Baitul Qurra' Sungai Udang Melaka. Kajian Ilmiah Sarjana Muda, Pengurusan Pembangunan Islam, Kolej Universiti Islam Melaka.
Nurzatil Ismah Azizan, Nazneen Ismail, Siti Mursyidah Mohd Zin, & Nur Fatihah Zainuddin. 2021. Metode pengajian tafsir al-Quran institusi pondok di Malaysia. Jurnal Pengajian Islam 14: 50-58.
Noornajihan Jaafar, Zulkiple Abd. Ghani, Siti Rugayah Tibek, Amir Husin Mohd. Nor, Setiyawan Gunardi, Noor Azizi Ismail, Ramiaida Darmi, Noor Saazai Mat Saad, Mohd. Muzhafar Idrus, Hazlina Abdullah, Maziahtusima Ishak, Hayati Ismail, & Adibah Sulaiman. 2017. Cabaran institusi pendidikan pondok serta impak terhadap pembentukan diri pelajar. Journal of Islamic, Social, Economics and Development 2(6): 223-235.
Ramli Saadon, Khairi Ariffin, & Ishak Saat. 2015. Perkembangan pendidikan orang melayu di Malaya sebelum kemunculan Western-Type-Education. Junal Perspektif 8(2): 79-96.
Siti Saniah Abu Bakar, Dahlia Janan, Alizah Lambri, & Nurul Rafina Ruzuwan. 2019. Kaedah pengajaran di institusi pengajian pondok. Jurnal Of Islamic Education 7(2): 10-20.
Zakaria Stapa. 2010. Hala Tuju Pengajian Islam Di Malaysia. Putrajaya: Jabatan Pengajian Tinggi.
Zurita Mohd Yusoff, Najihah Abdul Wahid & Mohd Hafiy Abdul Malik. 2019. Sumbangan Syeikh Abdul Malik bin Abdullah dan keturunannya dalam pengajian pondok di Terengganu dan Kelantan. Proceeding Of The International Conference On Islamic Civilization And Technology Management, hlm. 23-24.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), permitting copy and redistribute the material in any medium or format.