AMALAN PENGAJARAN BERASASKAN KECERDASAN MUZIKAL DALAM KALANGAN GURU TADIKA SWASTA: SATU KAJIAN KES

Masitah Musa, Muhammad Faisal Mohamad Shukri, Muhamad Najib Hadi Mohd Zaker, Saturia Amiruddin

Abstract


Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pelaksanaan amalan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal di kalangan guru tadika swasta. Kajian ini merangkumi tiga objektif: mengenal pasti bagaimana guru tadika melaksanakan kecerdasan muzikal dalam proses pengajaran dan pembelajaran, memahami kesan terhadap kanak-kanak apabila guru melaksanakan kecerdasan muzikal dalam pengajaran mereka, dan mengenal pasti cabaran yang dihadapi oleh guru dalam pelaksanaan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kes, dengan menggunakan kaedah temu bual dan pemerhatian. Oleh kerana pengkaji menghadapi kekangan masa, seramai dua orang guru tadika swasta telah ditemu bual sebagai responden untuk menjawab setiap objektif penyelidikan. Data yang dikumpulkan melalui temu bual telah ditranskripsi dan dianalisis secara tematik. Secara kesimpulannya, amalan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal dapat memberikan impak positif kepada kanak-kanak apabila dilaksanakan secara konsisten.


Full Text:

PDF

References


Abdul Rashid Abdul Aziz, Nurhafizah Mohd Sukor & Nor Hamizah Ab Razak. (2020). Wabak Covid-19: Pengurusan Aspek Kesihatan Mental Semasa Norma Baharu. International Journal of Social Science Research, 2(4), 156-174.

Arba'ie Sujud & Nik Rafidah Nik Muhamad Affendi. (2011). Pembentukan Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera. Jurnal Pengajian Melayu, 22(1), 66-89.

Balkish Awang. (2021, Februari 4). Pandemik COVID-19: Masalah Kesihatan Mental Kanak-Kanak Dan Implikasinya. Utusan Borneo Online. https://www.utusanborneo.com.my/2021/02/04/pandemik-covid-19-masalah-kesihatan-mental-kanak-kanak-dan-implikasinya

Eliza Annis Thangaiah, Ruzzakiah Jenal & Jamaiah Yahaya. (2020). Penerokaan Penggunaan E-Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Dan Pengajar TVET-Satu Kajian Awal. Akademika, 90(3), 5-18.

Goliong, L., Kasin, A., Johnny, M., & Yulip, N.G. (2020). Cabaran Pelaksanaan Pengajaran Dan Jarak Jauh (PDPCJJ) Semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Academia.edu, 1-15.

Isabelle Leong. (2020, April 16). PKP Dan Covid-19: Kanak-Kanak Lagi “Stress” Daripada Orang Dewasa. Astro Awani. https://www.astroawani.com/berita-malaysia/pkp-dan-covid19-kanakkanak-lagi-stress-daripada-orang-dewasa-238632

Kementerian Pendidikan Malaysia (2020). Pemakluman Berhubung Manual Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah Versi 2 Dan Panduan Pelaksanaan Jadual Waktu Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah. https://www.moe.gov.my/muat-turun/pekeliling-dan-garis-panduan/surat-siaran/bahagian-pengurusan-sekolah-harian/4083-surat-siaran-pemakluman-berhubung-manual-pdpr-versi-2/file

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2020). Manual Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah. https://www.moe.gov.my/pemberitahuan/pengumuman/manual-pdpdr

Mohd Fadzli Abu Bakar. (2005). Pekembangan Emosi Warisan Dan Persekitaran. Pdf slide, https://pdfslide.net/documents/mohd-fadzli-abu-bakar-perkembangan-emosi-warisan-dan-.html

Moravcik, E., & Nolte, S. (2018). Meaningful curriculum for young children (2nd ed.). New York, NY:Pearson Education. 790

Nor Hamizah Ab Razaki & Abdul Rashid Aziz@ Dorashid. (2020). Perkembangan Sosial Dan Emosi Kanak-Kanak: Kesan Penjarakan Sosial Dalam Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Dan Pendekatan Dalam Membantu. 448-455.

Nor Sahara Mesman & Zulkarnain Abd. Majid. (2021). Kajian Kesediaan Pelajar Mengikut Pembelajaran Dalam Talian Semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Membendung Covid-19 Fasa 2. International Journal of Education and Pedagogy, 3(1), 195-202.

Norazman Alias, Anuar Hasin & Zainora Daud. (2020). Covid-19: Isu Dan Solusi Pelaksanaan PDP Dalam Talian Bagi Kursus Hifz Al-Quran Iv Di USIM. 275-290.

Orgilés, M., Morales, A., Delvecchio, E., Mazzeschi, C., & Espada, J. P. (2020). Immediate Psychological Effects Of The COVID-19 Quarantine In Youth From Italy And Spain. Frontiers In Psychology, 11:579038, 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.579038

Raja Nur Faznie Aida. (2020, Disember 2). Pembelajaran Online Boleh Beri Kesan Kesihatan Mental. Sinar Harian. https://www.sinarharian.com.my/article/112917/KHAS/

Shweta Singh, Deblina Roy, Krittika Sinha, Sheeba Parveen, Ginni Sharma & Gunjan Joshi. (2020). Impact Of COVID19 And Lockdown On Mental Health Of Children And Adolescents: A Narrative Review With Recommendations. Psychiatry Research, 293, https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113429

Siahaan, M. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan. Jurnal Kajian Ilmiah, 1(3), 1-6.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), permitting copy and redistribute the material in any medium or format.