Kesan Perkembangan Nilai Perlakuan kepada Pekerja Akibat daripada Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) : Satu Kajian Kes

Mohd Syaubari Othman, Hasrul Hoshan, Mazarul Hassan Mohd Hanapi, Tajul Rosli Shuib

Abstract


Pengenalan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berasaskan penularan pandemik Covid 19 telah mencetuskan situasi ketidaksabilan kepada semua peringkat dan sektor. Sektor yang tidak terlepas dalam menghadapi kekangan ini adalah sektor pekerjaan yang menyumbang hampir 60% kepada ekonomi negara. Oleh itu kajian ini bermatlamat meneliti secara terperinci impak nilai perlakuan kepada pekerja akibat daripada pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP) Impak nilai perlakuan pekerja ini diteliti dan dinilai di tiga kawasan perindustrian iaitu kawasan perindustrian Kg Acheh, Manjung, Kawasan Perindustrian Tasik, Ipoh dan Kawasan Perindustrian Mengelembu, Ipoh. Nilai perlakuan yang terpilih berdasarkan kepada tiga tema besar iaitu elemen-elemen berikut iaitu (i) nilai kefahaman dan ii) nilai perlakuan dan iii) nilai kesan perlakuan. Metodologi kajian yang digunakan adalah secara kaedah campuran (mixed method) dengan menggunakan pendekatan temu bual, pemerhatian dan soal selidik menggunakan pendekatan analisis kajian kes yang telah melibatkan seramai 5 orang peserta di kawasan perindustrian terbabit, selain itu soal selidik akan dilaksanakan kepada barisan pentadbiran yang berjumlah 50 orang di ketiga-tiga kawasan perindustrian terbabit. Kesimpulan untuk pelaksanaan kajian ini bermatlamat meneliti dengan lebih jelas dan terperinci berkaitan impak nilai perlakuan kepada pekerja akibat darpada pelaksanaan PKP dan bagaimana kerangka susulan agar penghayatan nilai dan kelakuan dapat dikekalkan dalam kehidupan seharian yang mencabar pada masa penularan pandemik Covid 19. Asas nilai perlakuan menjadi penanda aras dalam memastikan tidak berlaku tekanan di kalangan pekerja yang seterusnya menjejaskan tahap mutu kerja dan seterusnya menjejaskan pertumbuhan ekonomi negara.

Keywords


Nilai Perlakuan; PKP; pekerja; naratif lapangan

Full Text:

PDF

References


Abdul Rashid Aziz@Dorashid. (2020). Wabak COVID-19: Penyesuaian Kendiri terhadap Norma Baharu. Capaian pada 9 Oktober 2020 dari https://www.usim.edu.my/ms/berita/in-our-words-ms/wabak-covid-19-penyesuaian-kendiri-terhadap-norma-baharu/

Abd Rahim Abd Rashid. (2006). Ciri-ciri Graduan yang Marketable dan Berdaya Maju untuk Kemajuan Kerjaya Abad Ke-21. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors.

Ashraf B. N. (2020). Economic impact of government interventions during the COVID-19 pandemic: International evidence from financial markets. Journal of behavioral and experimental finance, 27, 100371. https://doi.org/10.1016/j.jbef.2020.100371

Azman I., & Nurul Inani, I. (2010). Motivasi latihan sebagai pembolehubah penghubung antara program latihan dan keberkesanan latihan. Jurnal Kemanusiaan, Vol. 16, p.83-98. Brinkerhoff, R.O., (2005).

Cronbach, L. J., (1963). Course improvement through evaluation. Teacher College Record, Vol. 64, p.672-683.

D. L., Foley, W. J., Gephart, W. J., Guba, E. G., Hammond, R. I. & Merriman, H. O., (1971). Educational evaluation and decision-making. Illinois:

Etuknwa A, Daniels K, Eib C. (2019). Sustainable return to work: a systematic review focusing on personal and social factors. J Occup Rehabil, 29(4),679–700.

Greenland, J. & Robinson, (1980). Problem of Teaching Moral Values in a Changing Society, International Review of Education, XXVI (2): 97-101.

Golstein, I.L. (1993). Training in Organization: NeedsAssessment, Development and Evaluation (3rd Ed.). Belmont, California: Brooks Publishing.

Gross, M.L., (1999). Ethics Education and Physician Morality. Journal of Social Science & Medicine. 49: 329-342

Huselid, M. A., Becker, B. E., & Beatty, R. W., (2005). The Workforce Scorecard: Managing human capital to execute strategy. Boston: Harvard Business Press.

Kirkpatrick, D. L., (2006). Evaluating training programs – The Four Levels (4th Ed.). San Francisco, CA:

Qualiitative Inquiry and Research Design. London: Sage. Creswell, J. W., (2003). Research Designs: Qualitative, Quantitative and Mixed Method Approaches (2nd Edition). California: Sage Publication Inc.

The Success Case Method: A strategic evaluation approach to increasing the value and effect of training. Advances in Developing Human Resources, Vol. 7, No. 1, p.86-101. Creswell, J. W., (2007).




Copyright (c) 2024 Jurnal ILMI

This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), permitting copy and redistribute the material in any medium or format.